Kuran okumak için abdest alma şartı var mı?

Bir okurum, “Kurân-ı Kerîmi okurken abdest almaya gerek var mı diye soruyor. Kurân’da abdest alma emri sadece namaz hakkındadır. Kurân okumak için abdest almak gerekmez. Çünkü Kurân’ın hiçbir yerinde böyle bir emir yoktur. Vakıa Suresi’nin “O, elbette değerli bir Kurân’dır, saklı bir kitaptadır. Ki ona temizlerden başkası dokunmaz” mealindeki 77 ve 79.uncu ayetlerin yanlış yorumlanmasından ötürü Kurân okurken abdest alma anlayışı egemen kılınmıştır. Oysa bu ayetlerde kastedilen kitap, Kurân değil, Kurân’ın ana kaynağı olan ve Allah katında bulunan Ana Kitap’tır. Yahut Hz. Musa’ya verilen ve kitap ehli tarafından özenle saklanan ilahi kitaptır. El-Mutahherun, tertemizler anlamına geldiği gibi sünnetliler anlamına da gelir. Eğer kitap ile kasıt Allah katındaki Levh-i Mahfuz denilen Ana Kitap ise ona dokunan tertemizler yüce, soyut ruhlardan ibaret olan meleklerdir. Zaten insanların o Ana Kitap’a dokunması mümkün değildir.


Soyut ruhlardan ibaret olan tertemiz varlıklar, yani melekler o saklı kitaptan bazı bilgiler alarak Hz. Muhammede getirmişlerdir. Kurân o saklı kitap değil, o saklı kitaptan alınmış bilgi sızıntılarıdır. Ama o saklı kitap, insanların konuştuğu dil kalıplarına dökülmemiştir. Soyut anlamlardan ibarettir. Eğer kasıt, Musa’ya verilmiş olan kitap ise tertemizlerden maksat sünnetli, tertemiz kitap ehli bilginleridir. Her iki durumda da ayetlerde abdestten söz edilmez. Ayetlerin, Mushafı abdestli olarak tutmakla bir ilgisi yoktur. Zaten bu surenin indiği sırada henüz Kurân, kitap halinde derlenmemişti, vahyedilenler, çeşitli yazı malzemesine yazılmış sayfalar halindeydi ama Kurân’ın tamamı bir kitap halinde değildi. Özetlersek; Kurân okumak, Mushafı tutmak için abdest almak gerekli değildir. Elbette saygı için abdest alınsa daha iyi olur ama şart değildir.

Süleyman ATEŞ

Kaynak: Gazete Vatan

Bakınız ilgili bir yazı: Kuran Abdestsiz olarak okunabilir.

Reklamlar

14 thoughts on “Kuran okumak için abdest alma şartı var mı?

Add yours

  1. Selam Garip yolcu;

    Olur olmaz söz söyleme, bu mümin kimseye yakışmaz zaten. Yakışanı iddiana delil getirmektir. Bak, adam açıklamış, delillerini saymış… Hatta yazının sonunda aynı görüşe ilişkin benzer bir makale linki de verilmiş. Haydi sen de düşündüğünü delillerinle izah eyle…

  2. ya ben aradıgım bı soruyu bulamıyorum bu nebıcım sıte ıslamı nıe ınce ayrıntılı acıklamıyorsunuz kı ben nerden duzgun bılgı edınecem

  3. Selam Rana..

    Aradığınız/bulamadığınız soruyu belirtseydiniz bilgimiz dahilince yardımcı olmaya çalışırdık. Serzenişte bulunmanıza gerek yoktu…

  4. Siracinin sahidi bozaci olurmus, tencere yuvarlanmis kapagini bulmus, ne diyelim,bunlarda olsa olsa cagdas dinciler olsa gerek. Kuranin emirlerini, (Vakıa Suresi’nin “O, elbette değerli bir Kurân’dır, saklı bir kitaptadır. Ki ona temizlerden başkası dokunmaz”)Oysa bu ayetlerde kastedilen kitap, Kurân değil, Kurân’ın ana kaynağı olan ve Allah katında bulunan Ana Kitap’tır. Yahut Hz. Musa’ya verilen ve kitap ehli tarafından özenle saklanan ilahi kitaptır. El-Mutahherun, tertemizler anlamına geldiği gibi sünnetliler anlamına da gelir. Burada bahse konu olan Tevrat midir ki tevrat üzerine bahsediliyor. Bahsedilen kurani kerimdir. Yine ne sacma Kuranin ana kaynagi diyor, ne sacma kuran tevrattan incilden kopya mi ki kuranin ana kaynagi tevrat gibi bahsedilmis. Kuran basli basina bir kitabdir.

    yani melekler o saklı kitaptan bazı bilgiler alarak Hz. Muhammed’e getirmişlerdir. Kurân o saklı kitap değil, o saklı kitaptan alınmış bilgi sızıntılarıdır. Bu ne sacma bir düsünce sanki kuran müstakil bir kitap degilde tevratin kopyasi, ondan alinti gibi ifade edilmis, Kurani kerim basli basina kendine has Allahü teala tarafindan Peygamber efendimize (S.a.v)vahy edilen bir kitapdir. Elbette cebrail tarafinda nakil edilmistir. ama tevratta, incilde, kuranda Allah kelamidir, ama sizin ifadenize yada kelime oyunlariniza göre alinti, kopya gibi algilaniyor. Dine hizmet edecekseniz saf ve cahil müslümanlarin kafasini bulandirmayin, yoksa sizde islamiyetin icindeki YEHOVAS; PROTESTAN larmisiniz.

  5. Allah akıl-fikir versin.14 asırdır bütün müslümanların pratik olarak uyguladıkları bir hükmü yok saymak,kime ve kimlere hizmettir? “Lâ yemessuhû illelmutahharûn ” ayetinde geçen “mess” kelimesi,dokunmak,değmek,el sürmek ise (ki öyledir);Lâ nehiy (men) edatı olduğuna göre,Kur’âna temiz olanların dışında dokunmayı yasaklamaktadır.(Çok zaruri haller müstesna).İslam alimleri bugüne kadar bu konuda binlerce kitaplar yazmışlar.Onların hepsi yanlış da,Süleyman ATEŞ’in yazdığı mı doğru? Ben de âcizane İlahiyatçı ve medrese okumuş bir hafızü’l-Kur’ân olarak böyle okudum ve böyle inandım.
    âlimlere muhalefetten zevk mi alıyor bu insanlar? Müslümanların kafasını karıştırmak,şüpheye düşürüp salih amellerden,abdestten,Kur’ândan uzaklaştırmak misyonunu üstlenen ilim adamı kılığındaki tahripçileri bu millet çok iyi tanıyor.Nereden bu siteye bulaştım? Bediüzzaman Hazretleri hakkındaki iftira ve bühtanlara cevap vermek için girmiş ve cevap yazmıştım.Bu sitede o kadar saçmalık var ki,kardeşim hangi birine cevap yetiştireceksin? Allah islah eylesin.Müslümanları bu tür iğfallerden korusun.Âmîîîn…

  6. selam,ismail aksoy,kardesim:
    Nahl 98
    (Mekkî 70) Kur’an okuduğun zaman o kovulmuş şeytandan Allah’a sığın! *

    فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْءَانَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ
    الرَّجِيمِ
    selametle.

  7. İSMAİL AKSOY KURANIN NERESİNDE TAHİR KELİMESİ MADDİ TEMİZLİK ANLAMINDA KULLANILIYOR???

    Bazı yorumları okuyorumda,insanların kafalarını karıştırmakla suçluyorsunuz.

    BAK BİRŞEY SÖYLİM SİZLERE;
    KUR’ANI YETERLİ GÖREN BİZ HANİFLER SİZİN GİBİLERİNİN PUTLARINI BİR BİR KIRACAĞIZ VE İBRAHİMİN YAPTIĞI GİBİ BÜYÜK PUTU BOYNUNUZA ASACAĞIZ…

    BİZLER AZINLIĞIZ ÇOK DOĞRUUUUUUUU

    AMA ÖNCÜLER OLARAK İNŞAALLAH KALACAĞIZ..

    ANLAYAN ANLADI
    MANASI ÇOK DERİN :))))

  8. ben güzel dinimi ve güzel kitabımı kumaya ve anlamaya çalışıyorum.
    isterimki böyle bir atışma ile karşılaşmayayım.gerçi yazılanların üzerinden çok zaman geçmiş ama…
    derdimizi anlatmak için daha güzel cümleler kuramazmıydınız?

  9. Ne kadar gereksiz bi tartışma.Yüzyıllardır süregelen bişeyi yanlış gibi gösterip insanların kafasını karıştırmak çok yanlış.“Kurân-ı Kerîm” de herşey bu kadar açık net belirtilmişken bunu tartışma konusu yapmaya hiçkimsenin hakkı yok!
    Hanefi Uleması: Mushaf’ın tümüne veya bir kısmına dokunmanın veya elde taşımanın veyahut da Mushaf’taki ayetleri yazmanın caiz olmasının bazı şartlara tabi olduğunu söylemişlerdir.

    1. Zaruret hali. Mesela bir şahıs Mushaf’ın suya batıp gideceğini veya yanmak üzere olduğunu görse abdestsiz de olsa, kurtarmak amacıyla Mushaf’a elini vurabilir.

    2. Mushaf, kendisinden ayrı olmalıdır. Mesela bir kese içinde veya çanta içinde veya kağıda veyahut mendile sanlı olursa abdestsiz olarak dokunabilir ve taşıyabilir. Ama kendisine bitişik cildi içinde veyahutta satımı esnasında ayrıca bir pazarlığa tabi olmadan kendisiyle birlikte satılan bir kabın içinde bulunursa abdestsiz olarak dokunulamaz ve taşınamaz. Ayrı bir pazarlığa tabi olmadan kendisiyle birlikte satılan bu kap ayrı da olsa “Müftabih” görüşe göre hüküm değişmez.

    3. Buluğ çağma gelmemiş çocuk, öğrenmek amacıyla abdestsiz olarak Mushaf’a dokunabilir. Bunda, zorlukların giderilmesi prensibi gözönünde tutulmuştur. Ama buluğa ermiş bir insan veya hayız halini geçirmekte olan bir kadın, öğretici de olsa öğrenci de olsa Mushaf’a dokunamaz.

    4. Mushaf’a dokunacak şahsın müslüman olması gerekir. Müslüman birinin gücü yettiği takdirde “gayr-i müslim” bir şahsın Mushaf’a dokunmasına fırsat ve imkan vermesi helal olmaz. İmam Muhammed, gusül yaptıktan sonra “gayr-i müslim”in Mushaf’a dokunmasının caiz olduğunu söylemiştir. Gayr-i müslim’e Kur’anı muhafaza ettirmek, yukarıdaki şartlara uygun olduğu takdirde caiz olur. Zira abdest alıp da temizlenmeyen birinin, vücudundaki organlardan herhangi biriyle Mushaf’a dokunması helal değildir.

    Kur’an-ı Kerim’i ezberden okumak, abdestsiz olarak da caizdir. Cünüp kimselerin ve hayızlı kadınların ezber de olsa okumaları haramdır. Kur’an-ı Kerim’i ezberden okuyacak birinin, abdestsiz ise abdest alması müstehabtır. Şunu da hatırlatmakta yarar vardır kanısındayım: Kur’an-ı Kerim tefsirlerine abdestsiz olarak dokunmak mekruhtur. Fakat hadis ve fıkıhla alakalı diğer kitaplara abdestsiz olarak dokunmak, ruhsat kabilinden’caizdir.
    bkz: http://www.multeka.com/konu/taharet/abdest/abdestin-hukmu.html

  10. RESMEN BEYIN YIKIYOR BASKA BIR AMAC YOK BEN KURAN OKUYACAGIM ZAMAN BIR GUZEL YIKANIRIM ABDESIMI ALIRIM OYLE KURANI KERIMI ELLERIM VE OKURUM. TEMIZ OLMAK IMANDAN GELIR.

  11. Madem kurgan okumaya niyetlendin abdestte al bi zarari dokunmaz hem suyla temas etmek iyi geliyor insana negativ yuklerden arinmis olur insan bence kurana saygisi olan her Insan abdest alir zaten kurani kerim ustun bi kitap nasil Cook sevdigin seylere gozun gibi bakiyosan kuranada bence o derece gozun gibi bakmalisin umarim kendimi I fade edebilmisimdir saglicakla.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

WordPress.com'da Blog Oluşturun.

Yukarı ↑

%d blogcu bunu beğendi: